• مرحبا بكم

    تم تطوير شبكة ومنتديات الجميزه للتماشى مع التطور الحقيقي للمواقع الالكترونيه وبهدف تسهيل التصفح على زوارنا واعضائنا الكرام لذلك تم التطوير وسيتم ارسال اشعار لكل الاعضاء على بريدهم الالكترونى لإعلامهم بان تم تطوير المنتدى

شهادة الـ cma في سؤال وجواب

شهادة الـ cma في سؤال وجواب

تعرف على شهادة السى ام ايه من خلال اسئلة متنوعة والجواب عليها كما يلى:

1- ماهي شهادة الـ CMA
هى شهادة متقدمة ومعتمدة عالمياً من المعهد الأمريكى للمحاسبين الإداريين IMA لدعم المحاسبين والمديرين الماليين فى تطوير أداءهم المهني.

2- ما مزايا الحصول عليها؟
1-الحصول على الإعتماد المهني الدولي.
2-الحصولعلى عائد مهني أعلي.
3- تحقيق ميزة تنافسية من خلال زيادة القدرات والمهارات والمعرفة المهنية.

ملحوظة:
كان فية نظام قديم وهو مكون من 4 أجزاء... النظام الحالي مكون من 2 جزء فقط.

3- ما هي محتويات النظام الجديد ونظام الإمتحانات؟
الجزء الأولControl Financial Planning , and Performance
مدةالاختبار : 4 ساعات 100 سؤال اختياري من متعدد - 3 ساعات
2 سؤال مقالي - 1ساعة - بمعدل 30 دقيقة لكل سؤال
الجزء الثاني Financial Decision Makingمدة الاختبار : 4 ساعات 100 سؤال اختياري من متعدد 3 ساعات 2 سؤال مقالي - 1 ساعة - بمعدل 30 دقيقة لكل سؤال بدأ العمل به ًمن شهر مايو 2010وموقع IMA بدا بالفعل طرح نسخة الكتاب الخاصة به وثمنة 800 $ و بدأ التسجيل بالنظام الجديد بداية من شهر مارس 2010 والنظام القديم للأسف كان أخر ميعاد للتسجيل فيه 28 فبراير 2010 ... و كان أخر فرصة للمتقدمين للنظام القديم ديسمبر 2010

4- ما مصروفات الـ CMA النظام الجديد؟
1- 200 دولار تسجيل.
2- 190 دولاراشتراكسنوي.
3- 350 دولار رسوم امتحان لكل بارت.

5- ما هي كتب الشرح و ما الفرق؟
فية كتاب جلايم وكتاب هوك و كتاب المعهد ايما جلايم شرحة مختصر وأسئلته كتيرة جداأما هوك شرحة طويل وسلس واللغة بتاعته سهلة جدا بس أسئلته قليلة كتاب المعهد IMA تقراه قراءة سريعة يبقي الحل انك تذاكر من جلايم وتحل الأسئلة بتاعته وترجع لهوك للدروس الغير المفهومه.

6- لو تم المذاكرة Self Studyللبارت الاول والثاني ما الوقت المطلوب؟
انت بتقول Seld Study يبقي ذاكر الأول وبعدين تبقي تسجل في المعهد IMA وتاخذ عضوية كمان وتمتحن،النظام القديم زي ما قولتك كان 4 بارت .. تمام
النظام الجديد بقا عبارة عن الأربعة دول مضغوطين !! أيوة مش تستغرب دي حقيقة فعلاً بس هما عملوا اية حذفوا شوية فصول رخمة في البارت الثاني فصول كثيرةبصراحة وفي نفس الوقت أضافوا فصول ثانية يعني العملية نسبية
الفكرة من كدة أولا ً أنهم يخفوا الضغط علي مواعيد الحجز بالإمتحانات بدل ما كانت 4 هتبقي 2 وبدلما كنت بتخش كل مادة مثلا ً كل 4 شهور .. مع النظام دا تخش كل مادة قول متوسط 6 شهور علشان عملية الضغط اللي قولتلك عليها ياعني البارتالجديد بمقام اتنين !!! ثانيا ً رفعوا رسوم الإمتحان من 195 دولار الي 350 دولار !!! وكل سنة بتزيد عفكرة . فالمعهد كسبان ثالثا ً تقليل نسبة الناجحين والحفاظ على قوه الشهادة في السوقوالحفاظ ع صعوبتها .. عشان مش كل من هب ودب يروح ياخد CMA وتبقي العملية بوظة ومعمرور الوقت ميبقاش ليها أي لازمة وتبقي زي ICDL كدة وعن مدي سهولة أو صعوبةالمنهج .. بناء ع تقدير الأساتذة المختصين بتدريس الـ CMA في الجامعة الأمريكيةفحددوا ان مدة كل بارت هتكون 5 شهور ..ومن على بعض المواقع والمنتديات المهتمةبهذه الشهاده .. متوسط أراء الأعضاء بتقول نفس الفترة

7- سؤال أخر :………….. حكاية المادة كل 6 شهور دى مفهمتهاش مش المفروض بنمتحن الجزء الاول وبعدين الجزء الثانى اللى اقصدة ممكن تخلص الجزء الاول self study فى قد اية ؟
بص البارت الأول هتذاكرة في 6 شهور دا متوسط يعني للناس اللي بتشتغلومش عندها وقت يا دوب يقدر يوفك بين الشغل والمذاكرة بحد ادني من 14 ساعة الى 21ساعة في الأسبوع بمعدل 2 ساعة كل يوم .. وتذاكر وانته فايق ومركز.

8- انا الإنجليزي بتاعي نص نص وخايف أخش الـ CMA اعمل اية وهل الشهادة صعبة ولا سهلة؟
كتاب هوك أسلوبه في المذاكرة سلس وسهل جدا ً جدا ً جدا واللغة ليست عائق لان عالم النت ووجود قواميس كثيرة سهل موضوع اللغة و70% من المصطلحات تجدها مكرره وطبعا الشهادة صعبة لكن ليست مستحيله فتوكل على الله ثم الاجتهاد و العزيمة والاستمرار تصل الى مبتغاك و الحصول على الشهادة.

9- هو انا لازم أكون عندي خبرة ولازم أكون متخرج علشان أخذ الـ CMA؟
لا أولا ًممكن وانت طالب لسة تاخذ الـ CMA وممكن بعد ما تتخرج على طول لكن مش هتاخذ الشهاده الا بعد ما بتنجح في الإمتحان لان عشان تاخذها لازم تقدم لهم شهادة البكالوريوس بتاعتك مترجمه وموضح بها بيان بالمواد اللي درستها في الكلية وعدد الساعات + شهادة خبرة إنك شغال محاسب ( مش أقل من سنتين ) .. بس طبعا ًبعد ما تخلص أخر إمتحان بيدوك ريبورت بالنجاح ودا بتشتغل بيه عادي جدا ً كان معاك الشهاده بالضبط.

10- سؤال عن رواتبها؟
طبعا ً اللي معاه الـ CMA بيتخطف أولا ً لقلة عدد الحاصلين عليها ثانيا ً انها شهادة مهنية وليست أكاديمية وطبعا ًبيشتغل بيها في كبري الشركات والشركات الأجنبية بالذات .. وبجد هتضيف للي حاملها معلومات كثيرة جدا وهتفيده على المستوي العملي و النظام الجديد شددوا فيه والشهاده بقت أصعب من الأول بكثير وبتعمد على الفهم وليس الحفظ والرواتب بالقاهره تبدأ بـ 5000 جنية أساسي غير البدلات وبدون واسطة وبدون خبرة ، اما رواتبها بالخليج في حدود 10 إلي 25 الف ريال حسب الخبرة العملية.

11- ايه رايك فى المذاكرة من كتاب هوك؟
كتاب هوك متميز لعده أسباب وهي :-
1- سهولة وسلاسة في اللغة بمعني اللي مستواه نص نص في الإنجليزي هيقدر بإذن الله يذاكر وهو مطمئن وهيفهم بسرعة.
2-شرحة متعمق جدا ًبمعني هتستفيد كم أكبر من المعلومات وهتفيدك على المتسوي المهني عيبة الوحيد أسئلتة قليلة جدا .

12- ما هي مواعيد الإمتحان والمدة المطلوبه للانتهاء من CMA ؟
دي المواعيد الثابتة للامتحانات
يناير وفبراير
مايو ويونيه
سبتمبر واكتوبر
وفي النظام الجديد مينفعش تمتحن جزء قبل جزء زي ما كان بيحصل في النظام القديم .. دلوقتي لازم الجزء الأول وبعد كدة الجزء الثاني ..
إجابتة مقتبسة من موقع ايما (خلال ثلاثة سنوات من دخول الإمتحان )

How long will I have to complete the new CMA program?

Candidates must complete the new CMA program within three years from the date of entry into the program





13- ما هي درجة النجاح وطريقة الإمتحان واماكن الإمتحان ؟

درجة الإمتحان هتكون من 500 والنجاح من 360 أي 72% .



طريقة الإمتحان
الإمتحان يكون على جهاز الكمبيوتر فكل طالب يكون أمامة جهاز كمبيوتر في لجنةالإمتحان والأسئلة أمامة متنوعه و تبدا بـ مائة سؤال اختياري واذا حصلت على 50% من اسئلة الاختبار تفتح شاشة السؤال المقالي وفي حالة عدم الحصول على الخمسين في المائة تظهر رسالة تفيد بحظ موفق في المره القادمة ويغلق الجهاز .
مكان الإمتحان
في أي مركز من مراكز الإمتحانات المعتمدة من معهد ايما في كل دولة

وفق الله الجميع

منقوووووووووووووول

يوجد ملف ورد جاهز للطباعة بالمرفقات
 

المرفقات

رد: شهادة الـ cma في سؤال وجواب

استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله... استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله..استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله...استعنا عالشقا بالله...
 
رد: شهادة الـ cma في سؤال وجواب

أم حســـــــام .. جزاكي الله خيرا ً ,, ولكي مني كل الإحترام والتقدير وذلك لذكرك أن هذا الموضوع منقول

والعبد لله هوه صاحب الموضوع الأصلي .. من منتديات عرب ويب سوفت
 
أعلى